Baciu dixit

Biserica Izvor

with 13 comments

După ce am făcut o scurtă istoriei a bisericii Spirea Veche, a sosit vremea să zăbovesc asupra celui de-al doilea lăcaș de cult sacrificat pentru a face loc Casei Republicii (actualul Palat al Parlamentului). Este vorba despre biserica Izvor (pe numele ei întreg Izvorul Tămăduirii)

Biserica Izvor Sursa foto Aventurierul http://www.bucurestiivechisinoi.ro

Biserica Izvor a fost atestată la data de 30 martie a anului 1785, în timpul primei domnii a lui Alexandru Șuțu. Ctitorul ei nu este cunoscut. La început a fost construită din lemn, pentru ca pe 8 septembrie 1794 să fie înlocuită cu o construcție din cărămidă. Documentele spun că la construcția ei au lucrat meșterii din zonă. Pentru a păstra parfumul epocii, iată numele lor: Gheorghe „lumânărarul”, Miu „abagiul”, Petco „croitorul”, Stroie „dulgherul” și Constantin Cioluc „cărămidar”.

Biserica pe harta din 1938

Biserica se afla pe strada Puțul cu Apă Rece la numărul 74. În imediata ei vecinătate se găseau stadionului Republicii (ANEF) și fabrica de pâine „Otto Gagel”, celebru cuptor de pâine din perioada interbelică.

Turla bisericii și coșul fabricii de pâine Gagel văzute din stadionul ANEF - sursa foto colecția Willy Pragher 1939

Această stradă în arc de cerc, cobora din strada Uranus spre Izvor. A fost una dintre cele mai pitorești străzi pe care le-a avut orașul. Tot aici se afla și celebra „Scăricică”, o stradă abruptă care lega străzile Maior Ene și Puțul cu Apă Rece.

Strada Puțul cu Apă Rece Sursa foto Andrei Pandele

Biserica a fost serios afectată de cutremurul din 1838 fiind apoi reparată, lărgită și înzestrată cu cele trei turle pe care le vedem în poze. Turlele erau egale ca înălțime și identice ca stil (octogonale în plan, având coloniţe pe muchiile octogonului şi cu arce ţâşnind din capiteluri). Avea ferestrele alungite, grupate câte trei, cu un registru continuu în treime superioară a înălţimii. Uşa de la intrare era flancată cu două panouri pictate.

Sursa foto Cristina Iosif - http://bucharestunknown.blogspot.com

Renovări  serioase au avut loc în anii 1861 și 1909. Dupa cutremurul din 1940 au fost refăcute turlele care fuseseră avariate. A mai avut parte de reparații generale în anii 1944 și 1969. La refacerea bisericii o contribuţie esenţială au avut-o în decursul vremii locuitorii cartierului. Ca o ironie a soartei, ultima reparație generală a avut loc în 1983, cu numai un an înainte de a fi dărâmată.

Biserica Izvorul Tămăduirii a căzut pradă buldozerelor comuniste în anul 1984, mai precis între 4-6 august. Ultimul preot paroh a fost Silviu Stănculescu. Din biserică s-au mai păstrat catapeteasma din lemn, sculptată şi aurită, precum şi icoana de hram, lucrată în argint, care au fost dăruite bisericii din Vălenii de Munte. După unele surse altarul fostei biserici s-ar afla îngropat în partea de N-V a Casei Poporului, de-a lungul gardului dinspre strada Izvor, la intersecţia cu Strada B.P. Haşdeu.

Hartă Bing Maps

La acest post am folosit informații din cartea lui Dan Toma Dulciu – „Istoria Bucureștiului prin bisericile sale”

Written by Baciu

Mai 24, 2011 la 00:38

13 Răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. Foto „Strada Puțul cu Apă Rece” de Andrei Pandele.

    Dragos B

    Mai 24, 2011 at 12:35

  2. Merci de precizare. Am modificat. Adevărul e că nu mai știam de unde am luat fotografia.

    Baciu

    Mai 24, 2011 at 15:40

  3. […] Coborând din Uranus pe lângă biserica Spirea Veche, pe strada Cazărmii, ajungeai la intersecția cu strada Bateriilor. Pe Bateriilor, la numărul 41, se găsea Biserica Albă Postăvari, a doua biserică ca vechime din București (Biserica Bucur fiind considerată cea mai veche din oraș). Biserica a fost ultima demolată dintre cele trei situate pe actualul amplasament al Casei Poporului. Despre primele două am scris aici și aici. […]

  4. Filmele de pe YT au fost o surpriza pt mine. Pana acum nu mai vazusem decat poze. Bravo ca le-ai cautat, gasit si dat la cei ce nu stiau….
    PS Eu evit sa stau prea mult la YT fiindca e riscant. Incepi cu ceva serios si te trezesti peste 3 ore ca te uiti la filme imbecile cu pisicute…:)

    radu oltean

    Iulie 5, 2011 at 12:13

  5. @Radu: Mulțumesc. TVR Cultural a făcut o treabă bună anul trecut când a scos de la naftalină o serie de documentare, „Bucureștiul Necunoscut”, realizate prin anii ’70 și pe care le-a difuzat în fiecare duminica la prânz. Am reuşit să înregistrez o parte din ele, din care am selectat ce m-a interesat. Ar fi minunat dacă TVR-ul ar scoate nişte DVD-uri cu aceste documentare.

    Baciu

    Iulie 6, 2011 at 12:24

  6. habar nu aveam ca a fost acest serial la TVR… Nu prea mai stau pe TV. Aceste secvente din filme faceau parte din documentar…
    Cred ca erau interesante!

    radu oltean

    Iulie 6, 2011 at 23:14

  7. Multumes din tot sufletul ! In stada „Puțul cu Apă Rece Nr.19” a locuit bunica mea – aici am si copilarit. Pe aceeasi str. dar la Nr.76 a locuit Tatal bunicii mele (Preot Gheorghe Popescu) si care este inmormantat la Cimitirul Ghencea civil (eu fiind unul din titularii acestui loc) care a decedat in 1938. Eu stiu ca el ar fi refacut biserica de lemn in biserica zidita.Este foarte emotionant pentru mine sa revad pe aceasta pagina un loc mult drag mie – strada , biserica…tot.Amintiri strict personale am eu foarte mule, dar si asa cred ca am spus prea mult.Multumesc !

    Cristy

    August 8, 2011 at 22:44

  8. Este posibil sa ma insel eu – posibil sa nu fi fost facuta biserica de caramida de catre tatal bunicii mele, dar sigur stiu faptul ca initial a fost din lemn si ca a fost refacuta din caramida.

    Cristy

    August 8, 2011 at 23:53

  9. Salut Cristy. Mă bucur că am reușit să-ți aduc aminte de locurile dragi ale copilăriei. Și bunicii mei au stat în zonă, e drept, ceva mai sus pe la Niță Stere.
    Cât despre biserică, eu am citat din cartea domnului Dan Dulciu, care la răndul lui citează documente de arhivă. E posibil ca străbunicul tău să fi realizat unele lucrări de renovare sau de reparații generale ale bisericii.

    Baciu

    August 12, 2011 at 07:18

  10. Salut Baciu . Posed o mică biografie a preotului Gheorghe Popescu datată 1938 şi fotografie cu el . Este vorba despre „Ziarul Universul din Duminică 28 August 1938” – anunţul apărut la decesul lui Gheorghe Popescu şi în „Buletinul Bisericii Izvorul Tămăduirii din Anul III nr. 6-7 August-Septembrie 1938” – aici apar ceva date despre el. Cum am mai spus am şi câteva fotografii cu el. Dacă pare interesant şi vrei să mai adaugi ceva date la această pagină pot sa scanez si să iţi trimit , dar am nevoie de o adresă de mail.
    M-am mai documentat după cum vezi şi aşa este , străbunicul meu a realizat lucrări interioare şi exterioare de renovare .

    Cristy

    Septembrie 14, 2011 at 16:17

  11. Salut Cristi, Orice material de completare la articolele mele este intotdeauna binevenit. Poti trimite scanurile pe adresa xxx. De saptamana viitoare voi intra si eu in Biblioteca Centrala Universitara si sper sa vin cu lucruri noi si interesante.

    Baciu

    Septembrie 14, 2011 at 20:43

  12. Salut Baciu! Am trait o emotie intensa vazand imaginile cu Scaricica,loc prin care am trecut in fiecare zi intre anii 1964-68 cand,student fiind,locuiam in caminul ICF pe str Maior Ene 12.Cand veneam noaptea tarziu,cu putin noroc,primeam o franzela calda de la baietii de la fabrica de paine! Multumesc pt ca mi-ai readus in suflet dragi amintiri din frumosii ani ai tineretii!

    Nicolae Chirila

    Mai 6, 2016 at 21:34

  13. Reblogged this on dana1967.

    mediclass

    Mai 7, 2016 at 02:07


Lasă un răspuns

